10 مزیت مفید چای سیاه

10 مزیت مفید چای سیاه

پس از آب، چای سیاه یکی از نوشیدنی های پر مصرف در جهان است. این چای اغلب با گیاهان دیگر برای ایجاد طعم های مختلف مخلوط می شود.چای سیاه از نظر طعم قوی تر است و حاوی کافئین بیشتری نسبت به سایر چای ها است. با این حال کافئین چای سیاه از کافئین قهوه کمتر است.

چای سیاه همچنین فواید مختلفی برای سلامتی دارد زیرا حاوی آنتی اکسیدان و ترکیباتی است که می توانند به کاهش التهاب  بدن کمک کنند. در اینجا 10 فایده و مزیت چای سیاه برای سلامتی ذکر شده است که همگی توسط تحقیقات علمی ثابت شده اند. این مقاله توسط محقق و مترجم مجله جوان کاپ مائده قادری از سایت healthline ترجمه و گردآوری شده که می توانید در ادامه مطالعه کنید.

 

چای سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی است

آنتی اکسیدان ها به عنوان یک مجموعه ی ارزشمند و مفید برای سلامتی شناخته شده اند. مصرف آن ها می تواند به از بین بردن رادیکال های آزاد و کاهش آسیب سلول ها در بدن کمک کند. این در نهایت ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کمک کند. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که در برخی غذاها و نوشیدنی ها از جمله چای سیاه یافت می شود.

گروه هایی از پلی فنول ها، از جمله کاتچین ها، تئافلاوین ها و تئاروبیگین ها، منابع اصلی آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه هستند و ممکن است سلامت کلی بدن را تقویت کرده و بهبود بخشند.

در حقیقت، یک مطالعه روی موش ها نقش تئافلاوین های موجود در چای سیاه و خطر دیابت، چاقی و افزایش کلسترول بررسی کرد. نتایج نشان داد که تئافلاوین میزان کلسترول و قند خون را کاهش می دهد.

مطالعه دیگری به بررسی نقش کاتچین های عصاره چای سبز بر وزن بدن پرداخت. این مطالعه نشان داد که کسانی که بطری حاوی 690 میلی گرم کاتچین از چای را به طور روزانه به مدت 12 هفته مصرف می کردند، چربی بدنشان کاهش یافت.

در حالی که بسیاری از مکمل ها حاوی آنتی اکسیدان هستند، اما بهترین راه مصرف آن ها از طریق غذا و نوشیدنی است. در حقیقت، برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف آنتی اکسیدان ها به صورت مکمل ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند.

چای سیاه حاوی گروهی از پلی فنول ها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. مصرف آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش خطر بیماری مزمن و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

 

بهبود و تقویت سلامت قلب

چای سیاه حاوی گروه دیگری از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید هستند. هلاوه بر چای، فلاونوئیدها را می توانید در سبزیجات، میوه ها، شراب قرمز و شکلات تلخ بیابید.

مصرف منظم آن ها ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش سطح تری گلیسیرید و چاقی کمک کند.

یک مطالعه کنترل شده تصادفی نشان داد که نوشیدن چای سیاه به مدت 12 هفته مقدار تری گلیسیرید را به میزان قابل توجهی یعنی حدود 36 درصد کاهش می دهد، سطح قند خون را 18 درصد کاهش می دهد و نسبت پلاسما LDL / HDL  رد 17 درصد کم می کند.

مطالعه دیگری نشان داد کسانی که روزانه سه فنجان چای سیاه می نوشند 11٪ کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی را دارند. افزودن چای سیاه به برنامه روزانه شما راهی ساده برای ترکیب آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی و کاهش احتمال عوارض سلامتی در آینده است.

 

چای سیاه ممکن است کلسترول LDL “کلسترول بد” را کاهش دهد

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را به بدن منتقل می کند. یکی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)

LDL  به عنوان لیپوپروتئین “بد” در نظر گرفته می شود زیرا کلسترول را به سلول های بدن منتقل می کند. در همین حال، HDL  به عنوان لیپوپروتئین خوب شناخته می شود زیرا کلسترول را از سلول های شما گرفته و به کبد منتقل می کند تا دفع شود.

وقتی مقدار LDL  در بدن زیاد باشد، می تواند در رگ ها جمع شده و باعث رسوبات مومی موسوم به پلاک شود. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته مغزی شود.

خوشبختانه، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف چای سیاه ممکن است به کاهش کلسترول LDL  کمک کند. یک مطالعه تصادفی نشان داد که نوشیدن پنج وعده چای سیاه در روز، کلسترول LDL  را در افراد با سطح کلسترول که کمی افزایش یافته  11٪ کاهش می دهد. یک مطالعه تصادفی سه ماهه دیگر بر روی 47 نفر، اثرات عصاره چای سیاه چینی و دارونما را بر روی سطح LDL  مقایسه کرد.

حتما بخوانید :   چه مقدار کافئین در چای سبز وجود دارد؟

نتایج نشان داد که کاهش چشمگیری در میزان LDL  در کسانی که چای سیاه می نوشند، در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف می کنند ایجاد می شود. این کاهش کلسترول هیچ گونه عارضه جانبی نامطلوبی به همراه ندارد. محققان نتیجه گرفتند که چای سیاه به بهبود سطح کلسترول در افراد در معرض خطر بیماری قلبی یا چاقی کمک می کند.

 

بهبود سلامت روده

مطالعات نشان داده است که ممکن است نوع باکتری موجود در روده شما نقش بسزایی در سلامتی شما داشته باشد. این به این دلیل است که روده حاوی تریلیون باکتری است. این باکتری ها 70-80٪  سیستم ایمنی بدن شما را شامل می شوند.

با این که برخی از باکتری های موجود در روده برای سلامتی شما مفید هستند، اما برخی از آن ها مفید نیستند. در حقیقت، برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است نوع باکتری در روده شما نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های خاص مانند بیماری التهابی روده، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان داشته باشد.

پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است با تقویت رشد باکتری های خوب و جلوگیری از رشد باکتری های بد مانند سالمونلا، به حفظ سلامت روده کمک کند.

علاوه بر این، چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است که با کمک به ترمیم بافت دستگاه گوارش، مواد مضر را از بین می برد و باکتری های روده را بهبود می بخشد و ایمنی بدن را افزایش می دهد. با این حال، قبل از نتیجه گیری قطعی در مورد نقش چای سیاه بر روی عملکرد سیستم ایمنی، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

کاهش فشار خون

فشار خون بالا تقریباً 1 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. این عارضه می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی و کلیوی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

یک مطالعه تصادفی و کنترل شده نقش چای سیاه در کاهش فشار خون را بررسی کرد. شرکت کنندگان طی شش ماه روزانه سه فنجان چای سیاه می نوشیدند.

نتایج نشان داد که کسانی که چای سیاه می نوشیدند، در مقایسه با گروه دارونما کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشتند. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات چای سیاه بر فشار خون متفاوت است.

یک بازنگری از پنج مطالعه مختلف که شامل 343 شرکت کننده بود، تأثیر نوشیدن چای سیاه به مدت چهار هفته بر فشار خون را بررسی کرد. اگرچه نتایج حاکی از بهبود فشار خون بود، اما محققان نتیجه گرفتند که یافته ها چندان چشمگیر  نیستند.

نوشیدن چای سیاه به صورت روزانه و همچنین ترکیب سایر اصلاحات در سبک زندگی مانند استراتژی های مدیریت استرس، ممکن است به بهبود فشار خون بالاکمک کند.

فشار خون بالا می تواند عوارض زیادی در سلامتی ایجاد کند. نوشیدن چای سیاه به طور منظم ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کند، اما یافته ها نتایج متفاوتی را نشان داده است.

 

کاهش خطر سکته ی مغزی

سکته مغزی می تواند زمانی اتفاق بیفتد که رگ خونی در مغز مسدود شده یا پاره شود. این دومین علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. خوشبختانه 80٪ سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال، مدیریت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، فشار خون و عدم استعمال سیگار می تواند به کاهش خطر سکته کمک کند.

جالب توجه است، مطالعات نشان داده است که نوشیدن چای سیاه همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی کمک کند. یک مطالعه 74،961 نفر را برای بیش از 10 سال مورد آزماش قرار داد. این مطالعه نشان داد که کسانی که روزانه چهار فنجان چای سیاه می نوشند 32٪ کمتر از کسانی که چای نمی نوشند خطر ابتلا به سکته مغزی دارند.

در مطالعه دیگری داده های نه مطالعه مختلف از جمله بیش از 194965 شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت. محققان کشف کردند که در افرادی که بیش از سه فنجان چای (هر دو چای سیاه یا سبز) در روز می نوشند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان چای در روز می نوشند 21٪ خطر سکته مغزی کاهش می یابد.

 

کاهش قند خون

افزایش سطح قند خون ممکن است خطر ابتلا به  بیماری هایی، مانند دیابت نوع 2 ، چاقی، بیماری های قلبی عروقی  نارسایی کلیه و افسردگی را افزایش دهد. ثابت شده است که مصرف مقادیر زیادی شکر، به ویژه از طریق نوشیدنی های شیرین، مقادیر قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

حتما بخوانید :   12 مزیت چشمگیر چای دارچین برای سلامت بدن

وقتی قند مصرف می کنید، پانکراس هورمونی به نام انسولین ترشح می کند تا قند را به ماهیچه ها برساند تا برای انرژی مورد استفاده قرار گیرد. اگر بیش از نیاز بدن قند مصرف کنید، قند اضافی به صورت چربی ذخیره می شود. چای سیاه یک نوشیدنی عالی غیر شیرین است که مشخص شده است به افزایش استفاده از انسولین در بدن کمک می کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی به بررسی خواص چای و اجزای سازنده انسولین پرداخت. نتایج نشان داد که چای سیاه فعالیت انسولین را بیش از 15 برابر افزایش می دهد. محققان نتیجه گرفتند که چندین ترکیب موجود در این چای به ویژه کاتچین اپی گالوکاتکین گالات سطح انسولین را بهبود می بخشد.

مطالعه دیگری روی موش ها اثرات عصاره چای سیاه و سبز را بر روی سطح قند خون مقایسه کرد. نتایج نشان داد که این دو نوع چای هم قند خون را کاهش می دهند و هم متابولیسم قند را در بدن بهبود می بخشند.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

بیش از 100 نوع مختلف سرطان وجود دارد و برخی از آها قابل پیشگیری نیستند. با این وجود، پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است به جلوگیری از بقای سلول های سرطانی کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی، اثرات پلی فنول موجود در چای بر روی سلول های سرطانی  را تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه نشان داد که چای سیاه و سبز ممکن است در تنظیم رشد سلول های سرطانی و کاهش رشد سلول های جدید نقش داشته باشد.

مطالعه دیگری اثرات پلی فنول موجود در چای سیاه بر سرطان پستان را تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه نشان داد که چای سیاه ممکن است به غلبه بر گسترش تومورهای پستان وابسته به هورمون کمک کند.

اگرچه چای سیاه نباید به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای سرطان در نظر گرفته شود، اما برخی تحقیقات پتانسیل چای سیاه را برای کاهش بقای سلول های سرطانی نشان داده اند. تحقیقات بیشتری در حوزه ی انسانی لازم است تا ارتباط چای سیاه و سلول های سرطانی با وضوح بیشتری مشخص شود.

 

بهبود تمرکز

چای سیاه حاوی کافئین و یک اسید آمینه به نام ال تانین که می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. ال تانین فعالیت آلفا را در مغز افزایش می دهد، در نتیجه باعث ایجاد آرامش و بهبود تمرکز می شود.

مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های حاوی کافئین و ال تانین بیشترین تأثیر را در تمرکز دارند که به دلیل تأثیر ال تانین  بر مغز است. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از افراد پس از نوشیدن چای، در مقایسه با سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، انرژی پایدارتری را گزارش می کنند.

دو مطالعه تصادفی اثرات چای سیاه را بر دقت و هوشیاری آزمایش کردند. در هر دو مطالعه، چای سیاه در مقایسه با دارونما ها به طور قابل توجهی باعث افزایش دقت و هوشیاری در بین شرکت کنندگان شد. اگر به دنبال بهبود انرژی و تمرکز بدون کافئین زیاد هستید، این چای سیاه یک نوشیدنی عالی  می باشد.

 

تهیه کردن این چای بسیار آسان است

چای سیاه نه تنها برای شما مفید است، بلکه تهیه آن نیز ساده است. برای تهیه چای سیاه، ابتدا آب را بجوشانید. اگر از کیسه های چای خریداری شده در فروشگاه استفاده می کنید، به سادگی یک کیسه چای را در یک لیوان بگذارید و لیوان را با آب گرم پر کنید.

اگر از برگ تازه چای استفاده می کنید، به ازای هر شش اونس آب، از 2-3 گرم برگ چای استفاده کنید. بگذارید برگ چای به مدت 3-5 دقیقه در آب باقی بماند، این بستگی به سلیقه شما دارد. برای چای پر رنگ تر، از برگ چای بیشتر استفاده کنید و مدت زمان بیشتری آن را بحوشانید. بعد از دم کشیدن، برگ های چای یا کیسه چای را از آب خارج کنید و لذت ببرید.

 

کلام پایانی

اگر به دنبال یک نوشیدنی کم کالری و شیرین با کافئین کمتر از قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا هستید، چای سیاه گزینه بسیار خوبی است. این چای حاوی یک عطر و طعم قوی و منحصر به فرد است. چای سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند چندین مزیت سلامتی را ایجاد کند. این موارد شامل بهبود کلسترول، بهبود سلامت روده و کاهش فشار خون است.

از همه بهتر، طرز تهیه آن ساده است و به راحتی در بسیاری از فروشگاه ها یا آنلاین یافت می شود. اگر قبلاً طعم بی نظیر این چای را امتحان نکرده اید، سعی کنید مصرف چای سیاه را در نظر بگیرید تا بتوانید از فواید بیشمار آن برای سلامتی بهره مند شوید.